MedSoft - excelenta in medicina

Domeniul medical este unul dintre cele mai importante pentru dezvoltarea si prosperare economiilor si tarilor. Pe fondul descoperirilor ca urmare a cercetarii în domeniu, sectorul medical a cunoscut în ultimii ani o crestere semnificativa a calitatii serviciilor medicale.

Informatica medicala sustine ritmul accelerat de dezvoltare si ajuta persoanele implicate prin metode moderne de asistenta si îndrumare în procese.

Astfel, informatica medicala se ocupa cu obtinerea si mentenanta resurselor, dispozitivelor si metodelor necesare pentru a optimiza achizitionarea, stocarea, recuperarea si utilizarea de informatii în domeniul sanatatii si biomedicinei în zonele de asistenta si îngrijire medicala, stomatologie, farmacie, cercetare si asigurare medicala obligatorie.

Utilizarea sistemelor informatice în medicina au ca final beneficiar pacientul: programarile sunt gestionate, doctorul(elementul decizional) are acces neconditionat si imediat la întreg istoricul pacientului eliminându-se asftel greseli în planul de tratament, utilizarea sistemelor expert pentru diagnoza, casieria este gestionata automat, standardizarea si uniformizarea procedurilor si metodelor. Toate aceste servicii sunt gândite pentru a oferi un cadru modern de lucru având ca element central excelenta.

Analiza functionalitatilor in MedSoft

O aplicatie de gestiune a informatiilor medicale trebuie sa contina functionalitati integrate pentru toate fluxurile de lucru prezente într-o unitate medicala. Deoarece se va pune accent pe securitatea datelor, autentificarea utilizatorilor si verificarea drepturilor se va face pe fiecare modul al aplicatiei. Gestiunea utilizatorilor aplicatiei împreuna cu gestiunea privilegiilor(drepturilor de acces) trebuie sa fie primul modul, de la acesta pornind constructia întregii aplicatii. Prin gestiune se înteleg urmatoarele: creare, citire, modificare, stergere(CCMS).

Elementul central al unui sistem informatic medical este pacientul. Astfel, gestiunea pacientilor este urmatorul modul software important al aplicatiei. În functie de privilegiile acordate utilizatorilor acestia au dreptul sa vizualizeze datele pacientilor, sa adauge pacienti noi în sistem, sa modifice date sau sa sterga pacienti din sistem. Fiecare pacient din sistem are asociata o colectie de date. Acestea sunt fie generice(nume, prenume, CNP, data nasterii, sex, telefon, medic curant), dar si alte informatii care pot ajuta personalul medical sau nemedical(act de identitare, stare civila, grupa sangvina, email, adrese, card de fidelitate, etc.). Informatiile generice sunt obligatorii pentru fiecare pacient. În cadrul aplicatiei, sunt necesare instrumente de cautare dupa diverse criterii ale pacientilor din sistem. Trebuie urmarite modalitati rapide si avansate de cautare a datelor care sa înlesneasca modul de lucru al utilizatorilor.

Medicii care lucreaza pe baza de programare trebuie sa aiba un modul integrat care sa se ocupe de gestionarea programarilor pacientilor. Reprezentarea vizuala este cea mai simpla si eficienta solutie care ofera de asemenea si rapiditate în lucru. Adaugarea unor programari noi trebuie sa se poata face pentru fiecare pacient în parte. MedSoft trebuie sa ofere utilizatorilor optiuni pentru vizualizarea programarilor grupate pe cabinete sau doctori.

Dosarul electronic de sanatate al pacientului(DES, sau în engleza Electronic Health Record-EHR) este un concept relativ recent, menit sa puna în centrul îngrijirilor de sanatate nu unitatea sanitara si serviciile oferite de ea, ci pacientul si mai mult, nu bolile sale si îngrijirile primite ci starea lui de sanatate. DES este o structura unica de înregistrari pentru fiecare pacient, reunind tot ce sistemul informatic al sanatatii cunoaste privitor la starea sa de sanatate. Aceasta va contine, la un nivel rezumativ, datele privind starea sa de sanatate, bolile si tratamentele la care a fost supus, eventuale contraindicatii la tratamente etc. De asemenea, vor fi disponibile toate dosarele particulare de sanatate sau fisele de internare în spital ale respectivei persoane: în primul rând evidentele electronice ale medicului de familie si a altor medici de specialitate. MedSoft va trebui sa ofere utilizatorilor posibilitatea de a gestiona dosarul pacientului. Se vor crea fise medicale pentru fiecare specializare sau interventie, bazate pe sabloane construite în momentul configurarii sistemului.

O aplicatie de gestiune a informatiilor medicale trebuie sa contina si un modul integrat pentru gestiunea serviciilor efectuate pentru fiecare client si conectarea acestuia cu casieria. În momentul efectuarii unei manopere/lucrari, aceasta trebuie adaugata automat în casierie. Utilizatorii care au drepturi de acces în modulul de casierie vor putea efectua încasari de la clienti în diverse modalitati de plata stabilite la configurarea aplicatiei. Se vor putea genera facturi fiscale.

Activitatea medicala presupune manipularea unor cantitati importante de materiale consumabile si mijloace fixe. Gestionarea eficienta si eficace a acestora este esentiala. Ca functionalitati de baza în modulul de stocuri se pot enumera configurarea si utilizarea gestiunilor multiple, evidenta achizitiilor, a bonurilor de consum, a retururilor si a transferurilor pentru fiecare gestiune în parte, efectuarea inventarelor si verificarea stocurilor pentru produse. Aceasta parte a aplicatiei doreste sa tina o gestiune primara, rapoartele generate urmând sa fie folosite de catre contabilitate.

Pentru clinicile care executa lucrari finale catre pacienti si care apeleaza la tehnicieni pentru executarea acestora, se doreste construirea unui modul pentru gestiunea acestui flux. În urma analizei altor aplicatii concurente s-a observat ca nu exista implementat un asemenea modul pe piata româneasca de profil. Întâlnirile repetate cu medicii interesati au dus la concluzia ca este necesara construirea unui modul de gestiune al lucrarilor tehnicienilor. În momentul adaugarii unui serviciu care necesita efectuarea unei lucrari de catre un tehnician, trebuie sa existe o modalitate prin care sa se adauge si aceasta manopera suplimentara pentru tehnician. Acest modul este folosit preponderent în cabinetele stomatologice.

Managementul unei clinici medicale presupune posibilitatea de a genera în orice moment rapoarte complete pentru a vizualiza si controla eficient activitatile. Pe lânga rapoartele uzuale care privesc efectiv fluxul pacientilor, programarilor, serviciilor si al materialelor din gestiune, trebuie sa existe rapoarte pentru managementul operational si strategic. Identificarea, extragerea si utilizarea datelor în scopul cresterii afacerii sunt actiuni care în momentul de fata nu pot fi ignorate. Astfel, rapoartele aplicatiei de gestiune a informatiilor medicale trebuie sa se încadreze si în categoria business intelligence.

Având în vedere numarul ridicat de module ale aplicatiei si complexitatea acestora, este necesara introducerea unui control atent al setarilor si informatiilor pentru configurare. Un punct central din care sa se gestioneze aceste informatii este absolut necesar, însa accesul în acest modul trebuie sa fie strict controlat deoarece contine informatii vitale pentru buna functionare a aplicatiei. Acesta trebuie sa permita gestiunea utilizatorilor, a drepturilor de acces, a serviciilor, a sabloanelor a fiselor pacientului, a variabilelor de consultatii, a unitatilor de masura disponibile, a produselor din gestiuni, a tehnicienilor, a lucrarilor tehnicienilor si a parametrilor(cota TVA, cabinete, gestiuni, tip card fidelitate, etc.).

Toate aceste functionalitati sunt reunite într-o interfata grafica. Gruparea meniurilor este facuta în functie de gradul de utilizare al acestora. Deschiderea aplicatiei se face numai dupa autentificarea utilizatorului prin introducerea parolei corecte în ecranul de login.

Tehnologii pentru vitor

MedSoft este conceput sa poata fi utilizat într-o arhitectura monolitica si într-o arhitectura distribuita cu doua niveluri(2-tier).

În varianta monolitica, sistemul se prezinta ca un ansamblu de programe ce ruleaza în totalitate pe calculatorul utilizatorului. În consecinta, atât cele trei straturi cât si baza de date sunt amplasate pe aceeasi unitate fizica de calcul.
medical software architecture arhitectura monolitica

Structura distribuita cu doua niveluri este cea mai comuna arhitectura fizica client-server. Fiecare post de lucru client este conectat direct la serverul de baze de date, iar prelucrarile sunt distribuite între acesta si clienti. Posturile de lucru efectueaza prelucrarile legate de interfata cu utilizatorul si cele determinate de logica aplicatiei, serverul asigurând, exclusiv operatiile legate de actualizarea sau consultarea bazei de date.
medical software architecture network

Aceasta arhitectura bi-etajata exploateaza puterea de calcul a posturilor client, care efectueaza o parte importanta a prelucrarilor degrevând astfel server-ul, cu efecte certe asupra performantelor de ansamblu. Cu toate acestea, transferul unui numar cât mai mare de prelucrari posturilor client poate genera amplificarea schimbului de date pe retea, ceea ce risca sa produca încetinirea functionarii în ansamblu. Solutia cea mai buna o reprezinta acea distribuire a sarcinilor între server, posturile client si retea care conduce la echilibru, astfel încât sa extraga maximul posibil din resursele folosite.

Daca reteaua în care sunt conectate calculatoarele are legatura la internet si se doreste accesul unor statii externe la server, se poate realiza o schema de conectare noua, în care serverul sa poata fi vazut din exterior. Aceasta topologie de interconectare poate pune probleme serioase de securitate si de aceea reteaua trebuie sa fie protejata prin firewalluri hardware si software foarte bune.
medical software architecture multilevel

Performantele software

Performatele aplicatiei de gestiune medicala sunt esentiale pentru utilizatori. Întrucât acest software este implementat într-o unitate economica bazata pe profit, înlaturarea timpilor de asteptare este primul lucru care trebuie luat în calcul. Se doreste astfel realizarea unei aplicatie a carei functionare sa nu oblige utilizatorul sa astepte prelucrarea datelor sau încarcarea ferestrelor programului. Performantele aplicatiei depind de puterea de calcul a sistemelor de calcul utilizate, atât sistemul server cât si statiile client. Trebuie astfel definite cerintele de sistem minime necesare pentru instalarea aplicatiei.

Implementarea software a aplicatiei de gestiune Medsoft a evitat utilizarea de algoritmi sau tehnici de programare cu o complexitate mare. Cerintele minime ale aplicatiei Medsoft sunt:

  • Frecventa procesor: 450 MHz(1,6 GHz recomandat)
  • Memorie RAM: 384 MB
  • Spatiu pe disc: 1 GB
  • Sistem de operare: Windows 2003, XP, sau mai nou

În momentul rularii aplicatiei de gestiune medicala Medsoft se încarca în memorie doar modulele necesare deoarece aplicatia este structurata în pachete de tipul DLL(Dynamic Link Library - Librarii legate dinamic). Acest lucru permite eficientizarea utilizarii resurselor fizice ale statiilor de lucru.

medsoft performance RAM medsoft performance harddisk medsoft performance processor